Přeskočit na hlavní obsah

Vánoce v Anglii – WTF?

Vím, že se nesluší psát v době svátků klidu a míru ošklivé nactiutrhající příspěvky o zmizelém duchu Vánoc, ale někdy je prostě třeba uvést věci na pravou míru. Tak třeba já jela do Anglie s tím, že možná místní období Vánoc nebude tak neskutečně kýčovité, konzumní a zdraví nebezpečné jako v Čechách. Zcela v rozporu se svou přirozeností jsem měla všechny dárky nakoupené už v polovině listopadu, ne ani tak abych se vyhla vánočnímu stresu, ale spíš proto, že jsem jednoduše šla kolem náhodné vitríny a říkala si: "Hele, tohle je hezký. Mně se to nehodí, tak komu to dám? Hm... jo." (ne, nebojte se, nad některými dárky jsem dokonce i přemýšlela a pak je cíleně vyhledávala). Jak je vidno, udělala jsem sama sobě obrovskou službu, protože to, co se momentálně děje v Anglii, připomíná otevírací akci nové Ikey.
Všichni se zbláznili a vyrazili do obchodů srážet regály s oblečením, rozhazovat zboží po zemi a vzájemně do sebe kopat. Primark se stal životu nebezpečným místem, protože hrozí, že vás každou chvíli zapíchne někdo ramínkem, na kterém visí zlevněný svetr s motivem soba. T.K.Maxx, mé tolik oblíbené místo, se proměnil v nelítostnou džungli, kde je člověk člověku vlkem. Knihkupectví Waterstones přetéká kýčovitými vánočními tituly na téma "nejlepší anglický pudink", "historie světa v kostce", "neskutečně brutální vražda a následující světové spiknutí", "odtajněný milostný život dvanácté manželky Jindřicha patnáctého", "360 odstínů šedé, béžové a fialové s puntíky" a "zajíci derbyshirských dolin" (jako vážně?). V centru města se vyrojily tradiční anglické vánoční trhy, na kterých zaručeně najdete indické koření, marocký čajový stolek, norimberskou klobásu, čínského zahradního trpaslíka a koženou tašku z Pákistánu, ale ani jeden anglický výrobek. Všude kolem se vyskytuje ďábelská stroboskopická výzdoba, která zaplavila ulice už v říjnu, a dává zcela nový rozměr slovu "kýč". V Zahradách míru před radnicí jsou svítící zelenofialové stromy, vedle nichž trůní pirátská loď a cosi, co vypadá jako banda medvědů po požití opia. Je tam ale i TARDIS a Dalek, takže v tomto směru vše v pořádku. Nad hlavní třídou také visí politicky korektní přání hezkých svátků - sheffieldská radnice vám přeje nejenom šťastné Vánoce, ale i hezkou chanuku a cosi nerozluštitelného, co vypadá jako "eel", tedy úhoř. Tradiční Santové jsou samozřejmostí a nutno podotknout, že jejich lehce úchylný vzhled pedofilního strýčka dovedli Angličané k dokonalosti. Šílenství v podobě dekorování domů (tak známé z reportáží Televize Nova) se zatím nedostavilo, tedy ještě jsem nespatřila ani jeden hnusnými žárovkami omotaný domek, před kterým by trůnil sob v nadživotní velikosti a jemuž by do oken lezl tlustý červenobílý mužík. Možná je to ale tím, že Sheffield přece jen obývají hlavně studenti, kteří si možná plácnou někam na zeď nebo na záchod červenou ponožku, případně někam chytře zavěsí jmelí, aby měli záminku vrhnout se na svou spolubydlící, a raději peníze utratí za vánoční drinky. S těmi se tu také roztrhl pytel. Kromě svařeného vína, které zde platí za vyhlášenou pochoutku, za kterou musíte zaplatit minimálně 4 libry, se tu také začal vyskytovat svařený cider, což je něco, s čím bych se ráda seznámila blíže. Ve městě se také vyrojila nepřeberná nabídka vánočních večeří, a protože naše univerzita nabízí tuto neděli pečeného krocana za 5 liber, asi také neodolám a zkusím něco typicky svátečního. Možná k tomu ochutnám i anglický "mince pie", což proti všem předpokladům není koláč plněný mletým masem, nýbrž jakousi sladkou směsí hrozinek, cukru, skořice, cukru, kandovaného ovoce, cukru a cukru.
Abych ale Anglii nehanila z přehnané konzumnosti a kýčovitosti, musím zmínit viktoriánské vánoční trhy, které se konaly tenhle víkend v místním industriálním muzeu. Vstup stál 5 liber, všichni prodavači a organizátoři měli dobové viktoriánské kostýmy, kolem hrála hudba, tancovalo se, jedlo se (zcela nepřekvapivě byl v nabídce řecký gyros, mexické burrito nebo rozličné arabské pochoutky) a nakupovalo se, protože všechny stánky nabízely "lokální" a "tradiční" a "ryze anglické" výrobky (také vám ta slova znějí jak z marketingové příručky?). Ve většině případů se jednalo o výrobky z plsti a kůže, krajkové ubrusy, vánoční dekorace, stříbrné šperky či dřevěné hračky pro děti. Nebylo toho moc, co si koupit domů, ale bylo rozhodně milé podívat se na něco, co prošlo lidskýma rukama a ne čínskou fabrikou. A také tam měli dva živé soby. A sobi jsou pro mě prostě zárukou kvality. Takže za viktoriánské trhy deset bodů z deseti, jinak je to v Anglii úplně stejné jako v Čechách, jen ta výzdoba je ještě o pár jednotek níž na hranici vkusu, než jsme zvyklí. Zdobilové z TV Nova se mají ještě hodně co učit.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Záludnosti australštiny

Protože se dneska cítím ve velice sdílné náladě, tady máte takový nesouvislý výkřik o australském přízvuku, protože to všechny mé lingvistické (i nelingvistické) kamarády jistě zajímá. (Kdo absolvoval seminář fonetiky u docenta Volína, jistě mi odpustí, že se budu v tomto příspěvku vyjadřovat značně nefundovaně. Čtou ho totiž i normální lidé.) Takže tedy. Australský přízvuk je jedna z těch věcí, o kterých se dětem ve škole neříká. Sice se vám vysvětlí, jak se liší britský přízvuk od amerického (koho to zajímá, ať si dohledá na Wikipedii, než se to tady zvrhne ve vzdělávací blog), ale o záludnostech australské výslovnosti se dozvíte až na vlastní kůži. Tedy ne že bych nikdy předtím neslyšela Australany mluvit (vzpomeňme třeba takového Hugha Jackmana, že ano), ale tak nějak jsem dosud nebyla nucena na to reagovat. Tedy většinou jsem rozuměla, ale když jsem nerozuměla, nic se nestalo, protože ti lidé mluvili v televizi na jiné lidí v televizi a ode mě se vyžadovalo jen sezen

Cesta do středu Austrálie

Na jedné ze svých četných výprav za krásami Austrálie jsem se vydala na Uluru. Možná jste o tom slyšeli. Je to takovej ten slavnej velkej červenej šutr uprostřed australský pouště, dva tisíce kilometrů na západ od Sydney a tisíce kilometrů na východ, sever a jih od ničeho. Původně jsem cestu tam vůbec neměla v plánu, protože na tom místě není doslova nic jiného  než tenhle šutr  a komu by se chtělo vláčet přes půl kontinentu za nějakym šutrem, aby se na něj kouknul, řek si "hm, pěkný" a zaplatil za to 10 000 korun?           Štěstěna mi ale přála (resp. letový dopravce mi přál) a když lístky třikrát zlevnily, řekla jsem si: "Ale tak co. Když už v tý Austrálii seš... třeba na tom šutru přece jen něco bude, když se za nim všichni tak hrnou, ne?"           Letenky byly pochopitelně hodně levné hlavně z toho důvodu, že odlet byl v lednu. Opakuji, v lednu.  Leden = australské léto.  Leden ve výhni australské pouště, kde se tenhle velkej červenej šutr nachází = jel by t

Kde krokodýli dávají dobrou noc

Jako všude jinde v Austrálii, i v Queenslandu žije řada podivných tvorů. Někteří jsou roztomilí, někteří  jsou alespoň zajímaví, když už ne roztomilí, někteří jsou zajímaví jen z dálky a o existenci některých byste raději nevěděli. Tak jako jsem o ní nechtěla vědět já při své plavbě na Velký bariérový útes, na kterou  jsem vyrazila hned další den.          Okamžitě  po nalodění jsem byla nucena vyplnit jakýsi formulář o zdravotních problémech a o tom, zda umím plavat (jako fakt?).  Protože jsem na místě nástupu byla mezi prvními, měl na mě pán z posádky hodně času a nejspíš i díky tomu se mu podařilo mě šikovnými marketingovými řečmi přesvědčit, abych se vyprdla na šnorchlování a šla do té vody s potápěčskou bombou. Že prý zaplatím až posléze, pokud se s tou bombou dovedu ponořit pod magickou hranici dvou metrů, od kteréžto se má za to, že jsem schopna ponoru. Chytne-li mě někde kolem magické hranice dvou metrů hysterický záchvat a rozhodnu se nakonec s tou bombou nepotápět, nebude